Geschil indienen

LET OP! Om uw geschil in behandeling te kunnen nemen, dient u vraag 1 t/m 5 met “JA” te kunnen beantwoorden en uw gegevens in te vullen. Voor de beantwoording van vraag 4, kunt u hier ons privacy statement lezen.

Vraag 1:
Heeft u uw klacht kenbaar gemaakt aan de zorgaanbieder waartegen u een klacht wilt indienen?
Antwoord: JaNee


Vraag 2:
Heeft u samen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris en de zorgaanbieder geprobeerd om tot een oplossing te komen van uw klacht?
Antwoord: JaNee


Vraag 3:
Heeft uw zorgaanbieder voor het behandelen van geschillen zich aangesloten bij de Geschillencommissie EZa? In geval van twijfel kunt u dit navragen bij uw zorgaanbieder.
Antwoord: JaNee


Vraag 4:
U heeft ons privacy statement gelezen en u bent akkoord met onze voorwaarden?
Antwoord: JaNee


Vraag 5:
Bent u bereid om aan de betalingsverplichting a €50,- te voldoen?*
Antwoord: JaNee


Uw Gegevens

* De kosten van een behandeling voor de indiener van een geschil zijn € 50. Bij het indienen van een geschil wordt u verzocht een eenmalig machtigingsformulier te ondertekenen. Nadat uw geschil ontvankelijk is verklaard, wordt dit bedrag van uw rekening afgeschreven. Wanneer u niet aan deze betalingsverplichting voldoet zal uw geschil niet in behandeling worden genomen. Indien uw geschil gegrond wordt verklaard, wordt dit bedrag door uw zorgaanbieder vergoed.

Algemene informatie

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is op 1 januari 2016 in werking getreden en alle zorgaanbieders, groot en klein, van verzekerde zorg tot niet verzekerde zorg moeten aan deze wet voldoen. De Wkkgz verplicht alle zorgaanbieders over een klachtenreglement en een onafhankelijke klachtenfunctionaris te beschikken. Tevens moeten alle zorgaanbieders aangesloten zijn bij een door het ministerie van VWS erkende geschillencommissie. De Geschillencommissie Extramurale Zorgaanbieders is een in het kader van de Wkkgz door het Ministerie van VWS erkende geschillencommissie. Dit betekent dat het reglement van Geschillencommissie EZa voldoet aan de eisen van de wet.

Voor u als patiënt geeft dit de mogelijkheid om, indien u een klacht heeft over de ontvangen zorg, samen met uw zorgaanbieder te werken aan een oplossing. Doorgaans wordt verwacht dat u eerst uw klacht kenbaar maakt aan uw zorgverlener. Wanneer een zorgaanbieder niet weet dat u ontevreden bent, kan hij ook uw onvrede niet wegnemen. Mocht het onverhoopt niet lukken om er samen uit te komen, dan kunt u met ons contact opnemen en een geschil indienen.

Alvorens u een geschil indient vragen wij de informatie onder werkwijze door te nemen. Hier staat het voortraject dat doorgaans doorlopen moet worden alvorens een geschil ingediend kan worden, eveneens vindt u informatie over hoe de behandeling van een geschil door de Geschillencommissie EZa verloopt. Mocht u  daarna een geschil willen indienen kunt u onder indienen geschil een invulformulier voor het indienen van een geschil aanvragen.

Let u er op, dat u slechts een geschil kunt indienen tegen een zorgaanbieder die zich bij ons heeft aangesloten. Een zorgaanbieder maakt doorgaans kenbaar via zijn of haar website bij welke geschillencommissie hij of zij is aangesloten. Mocht u op de website geen informatie vinden, dan raden wij aan om navraag te doen bij uw zorgverlener.

ONZE WERKWIJZE

Het voortraject

Het voortraject is doorgaans tweeledig, een patiënt kan de zorgverlener persoonlijk informeren over zijn of haar onvrede, mocht dit de onvrede niet afdoende wegnemen, dan is er de mogelijkheid om contact op te nemen met de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder.

Behandeling geschil

Wanneer een patiënt een geschil wil indienen kan via deze website contact met ons worden opgenomen. Wij sturen de patiënt formulieren toe waarmee hij of zij het geschil kan indienen. Wij verwachten van de patiënt hier gebruik van te maken, zodoende krijgen wij een duidelijk beeld van het geschil. De ingevulde formulieren zullen de basis vormen voor de behandeling van het geschil.

Soorten geschilbehandeling

Aangezien niet alle geschillen hetzelfde zijn, heeft de Geschillencommissie EZa er voor gekozen om per geschil te kijken welke geschilbehandeling passend is, er zijn drie manieren waarop een geschil in behandeling kan worden genomen. Nadat een geschil is ingediend door een patiënt, wordt de zorgaanbieder verzocht hierop te reageren, daarna zal de voorzitter een beslissing nemen over de wijze waarop het geschil in behandeling wordt genomen. Hieronder staan de drie mogelijke geschilbehandelingen.

DE COMMISSIELEDEN

Indien de voorzitter bepaalt dat een geschil door een meervoudige kamer behandeld dient te worden, benoemt de voorzitter twee commissieleden. De voorzitter en de twee leden vormen samen de commissie. Hieronder leest u informatie over de voorzitter en de commissieleden.

Commissieleden:
Mr. D.J. Keur, senior raadsheer-plaatsvervanger bij Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (voorzitter)
Dhr. E. Visser, directeur PatiëntenAcademie (commissielid)

Commissielid medicus wordt aangesteld afhankelijk van de aard van het geschil.

VRAGEN?

Heeft u vragen of opmerkingen, neem dan gerust contact met ons op.

Contact

Tel: +31 (0) 30 697 0817
info@geschillencommissie-eza.nl

Openingstijden

ma. t/m vr. 09.00 – 17.00
wo. 09.00 – 13.00

Adres

Zusterplein 22
3703 CB Zeist